Kunstverkoop voor India
Afgelopen winter overleed Lia Versteege, kunstenares te mLeeuwarden in de Grote Kerkstraat. Lia maakte vooral veel beelden, na begonnen te zijn met keramiek: ‘Beelden zijnsteviger, aardser, tastbaar. Keramisch werk is kwetsbaar, alhoewel ook daar het aardse al om de hoek kwam kijken in devorm, de kleur en samenstelling van de glazuren.’ Toen hetbeeldhouwen te zwaar werd vanwege haar leeftijd, legde Lia zich toe op glasobjecten, met als kenmerk doorleefde verstilling.Bijzonder is, dat zij vlak voor haar dood beschikte, de opbrengtvan haar laatste kunstwerken ten goede te laten komen aan de inzameling in Harlingen voor de Stichting CARDS.
Lia Versteege (1943) zocht in haar werk een combinatie van aardse elementen en lichtheid,ofwel ‘een ander weten, voorbij de disharmonie’. Dit komt tot uiting in de openingen in haar werk, waardoor licht schijnt als symbool van wijsheid en inzicht. Belgisch hardsteen,Portugees marmer, natuursteen en kiezels: Lia heeft met veel steensoorten gewerkt, onderde indruk van de gelijktijdige weerbarstigheid en toegankelijkheid van het materiaal. Zij werd sterk geïnspireerd door de oorsprong van het bestaan, met name het proces van celdeling.mLia werd geboren in Amsterdam. Zij volgde de Vrije Academie Beeldende Kunsten in Den Haag en maakte sindsdienkunstwerken voor bedrijven, ziekenhuizen en particulieren over dehele wereld. In 1984 was zij oprichter en directeur van hetBloemendaals Kreatief Centrum en later voorzitter van de Haarlemse vereniging voor beeldend kunstenaars KZOD (opgericht 1821). In 1996 vestigde zij zich met haar man in Friesland, waar zij Beeldentuin en Galerie ’t Ulenest opende in Tijnje, een plek waar zij veel kunstenaars, ook gevluchte kunstenaars, ontving en liet exposeren. In 2017 deed zij op uitnodiging mee aan de a’design award & competition in Como, Italië, mmet een beeld in Portugees marmer met de titel “multicultural temple”. Daarmee won zij een bronzen award uit duizenden inzendingen.